Sztuka przetrwania w firmowej dżungli („Król biurowej klasy średniej” – Maciej Zuch Mazurek)


zuch rysuje

Maciej Mazurek aka Zuch to postać znana mi od kilku lat. Najpierw dzięki jego komiksom umieszczanym na Zuch rysuje, a później już samo poszło – różne imprezy blogerskie, wyjazdy etc. Bardzo fajny z niego człowiek, z talentem do grafiki i pisania. Dlatego, gdy usłyszałam, że wydaje książkę, to mogłam tylko i wyłącznie kibicować temu pomysłowi.

„Król biurowej klasy średniej” to opowieść z życia ekipy niedużej agencji reklamowej. Prym wiodą graficy, ale mamy też informatyków, „akoncicę”, copywritera i księgową. Możemy obserwować ich codzienne zmagania z rzeczywistością, kibicować i śmiać się. Śmiać i śmiać, chociaż wielokrotnie jest to śmiech przez łzy.

Mimo specyfiki pracy w agencji tego typu, jestem przekonana, że spora część z nas będzie się identyfikowała chociaż z częścią przeżyć tej ekipy – pracą z klientami, pracą nad grafikami, piramidką zależności firmowych, z dziwnymi informatykami, przebojami z księgowymi, a nade wszystko relacjami na linii przełożony – pracownicy. Większość z nas poradzi sobie bez problemu z odrobiną specyficznego języka, która czasami się w książce pojawia. A jestem przekonana, że potężna większoć będzie miała w trakcie lektury masę frajdy.

Zuch stworzył książkę specyficzną – jest to połączenie typowego pisania, okraszone mailami, wiadomościami z Twittera oraz komiksami. Bardzo mi się ta kombinacja spodobała, działała na takiego wizualnego typa, jakim jestem.

Całość to czystej wody satyra, rzeczywistość w krzywym zwierciadle. I tylko czasami pojawia się refleksja, że jakoś dziwnie dobrze my (lub nasi przyjaciele) znają części rzeczywistości tej biurowej klasy średniej. I wtedy pozostaje się zastanawiać, czy skończymy tak, jak Zuch i jego współpracownicy.

Bardzo mocno uśmiałam się w trakcie lektury tej książki, momentami chichotałam jak najęta. Dobrze, że czytałam tę książkę w domu, bo inaczej ludzie w tramwajach dziwnie by się na mnie patrzyli. Lektura była dla mnie tym zabawniejsza, że wręcz widziałam oczami wyobraźni Macieja i słyszałam jego głos, co wzmacniało mój ubaw. Taka duchowa telewizja 😉

Gorąco polecam tę lekturę wszystkim, którzy lubią groteskę, śmiech w trakcie lektury, dobrą kreskę i świetne poczucie humoru! Co tam będę Wam żałować frajdy – wiedzcie, że warto czytać tę książkę!

PS. A jak chcecie na poważniej, to Zuch prowadzi naprawdę ciekawego i dobrze pisanego bloga – Zuch pisze.

ring_Gplus albo-albo friday-killer

6 thoughts on “Sztuka przetrwania w firmowej dżungli („Król biurowej klasy średniej” – Maciej Zuch Mazurek)

  1. Pamiętam bardzo dobrze tekst Zucha o tym, na co można pozwalać dzieciom (Wychowujemy przegranych – czytałaś?). Nawet udostępniałam go kilkukrotnie, bo widzę co się dzieje wokół mnie… Swoją córkę chronię, to naturalne, ale jednocześnie pozwalam jej odkrywać świat (i jego niebezpieczeństwa) na własną rękę, jak inaczej się nauczy co jest dobre, a co złe? A piszę o tym dlatego, że swoim tekstem zaprowadziłaś mnie znów na jego bloga i właśnie wysłałam ten nieszczęsny sms (choć wątpię w uczciwość konkursu Blog Roku). Może kilka kolejnych dusz przejrzy na oczy 😉

    1. Lustro Rzeczywistości – o tak, doskonale pamiętam ten tekst (dla niezorientowanych – http://zuchpisze.pl/wychowujemy-przegranych/, zapraszam do lektury!), naprawdę świetny! Zresztą teraz bierze udział a konkursie na Tekst Roku (to do niewtajemniczonych :D). Zgadzam się w wielu kwestiach z Zuchem, o wielu sprawach myślimy podobnie. A te teksty na Zuch pisze są naprawdę dobre i mądre.

      W ogóole, jak ja sobie przypomnę moje szczęśliwe dzieciństwo, gdy tak wiele rzeczy odkrywałam zupełnie sama lub z przyjaciółmi, gdy co chwilę gdzieś znikałam, właziłam, upadałam, brudziłam się itp., i gdy porównam je z dzieciakami dookoła mnie, to mi lekko słabo.

      Cieszę się bardzo, że przyciągnęłam Cię na nowo na jego bloga, bo to jeden z fajniejszych blogów nieksiążkowych, jakie znam. I jeżeli ktoś jeszcze tam zajrzy, to będę tylko i wyłącznie zadowolona 🙂

Usuwane są wszelkie komentarze wulgarne, a także reklamy. Zdobądź się na odwagę podpisania swej wypowiedzi.

