„Posępna litość” – Robin LaFevers


posępna litość 1

Ismae, odrzucona przez najbliższych, gnębiona przez rówieśników. Naznaczona. Córka boga śmierci. Od urodzenia nosi piętno, które jasno wskazuje na to, że jej ojcem nie był człowiek. Jej matka chciała dokonać aborcji, płód jednak przeżył i po narodzinach wszyscy zobaczyli, że jej ojcem nie jest człowiek. A to zaważyło na jej całym życiu.

Splot wydarzeń sprawia, że w wieku 17 lat trafia ona do Zakonu Śmierci. Tam staje się jasne, że ismae ma wiele szczególnych darów, które są przydatne dla Zakonu. A dziewczyna zyskuje wiedzę i umiejętności, by uniezależnić się od mężczyzn, którzy do tej pory sprawiali jej tylko cierpienie. Jedna i druga strona jest zadowolona. Czas upływa, dziewczyna się szkoli, aż nagle dostaje zadania do wykonania – ma zabić zdrajcę. Po pierwszym zadaniu przychodzi kolejne i kolejne, jednakże nikt nie spodziewa się, że tak szybko stanie przed nią szczególne wyzwanie. Ma trafić na dwór księżnej i tam uczestniczyć w rozrywkach o władzę, szpiegować i unieszkodliwiać zdrajców. Ma tam towarzyszyć Duvalowi, przyrodniemu bratu księżnej, mężczyźnie pełnemu tajemnic. Oczywiście jego również ma szpiegować…

Na dworze dzieje się wiele, splatają się tam nici wielu intryg! Zdrajcy czają się na każdym kroku, żadnego poplecznika nie można być pewnym. Księżna Anna jest młodziutką, urodziwą i uroczą dziewczyną, która jednak zdania jest na nieliczne grono wiernych sprzymierzeńców. Bretania to księstwo, które jest kąskiem łakomym zarówno dla regentki Francji, jak i dla wielu innych możnowładców. Co chwilę pojawiają się nowe wydarzenia wpływające na sytuację, A niewykształcona wieśniaczka musi się w tym rozeznać, by jasno widzieć sytuację i móc wysyłać meldunki Zakonowi. Oraz wykonywać rozkazy ksienii rządzącej zgromadzeniem. Czy Ismae jest w stanie ujrzeć sytuację w pełni i podjąć najlepsze decyzje? Czy zdobędzie zaufanie księżnej? A kim okaże się Duval?

La Fevers udała się sztuka, której dawno już nikt mi nie zafundował – napisała książkę, która była tak wciągająca, że sama nie wiem, kiedy ją przeczytałam! Wiem tyle, że miałam w weekend gości, a mimo tego od piątku do dzisiaj udało mi się połknąć to 560 stron. Niezła sztuka!

Ta książka to żadna wybitna literatura. To rozrywka w najczystszej postaci. Władza, walka, wierność, zdrada, miłość, przyjażń, zaufanie, to wszystko znamy bardzo dobrze, tematy zużyte do bólu. A mimo tego autorka zdołała pochłonąć całą moją uwagę. Zrobiła miks fantasy, kryminału, powieści historycznej, romansu, wstrząsnęła, zamieszała i wyszła jej „Posępna litość”. Bardzo smaczna mieszanka!

Spodobali mi się bohaterowie. Ismae, Duval i Anna zdobyli mą szczerą sympatię i dzięki temu z wielką uwagą śledziłam ich losy. Podobało mi się również osadzenie akcji w średniowieczu, było to ukazane całkiem zgrabnie, z wyczuciem. Nie jestem specjalistką od tego okresu, ale nic mnie nie „gryzło” w trakcie czytania. Nie są to cudowne opisy życia codziennego w stylu Elżbiety Cherezińskiej, ale nie było źle.

Jeżeli szukacie rozrywki, która mimo pozornie oklepanego schematu pochłonie Was i pozwoli Wam spędzić miłe chwile na lekturze – „Posępna litość” to książka dla Was! A ja wyczekuję kolejnych tomów z niecierpliwością!

PS. Jedyne, do czego się przyczepię, to tytuł. „Posępna litość”, naprawdę? Litość posępna? Wiem, że „Grave mercy” to trudny tytuł, ale jestem granitowo pewna, że szło to lepiej przetłumaczyć…

posępna litośćWydawnictwo: Fabryka Słów, 2013

Oprawa: miękka

Liczba stron: 560

Moja ocena: 5/6

Ocena wciągnięcia: 5,5/6

© 

5 thoughts on “„Posępna litość” – Robin LaFevers

  1. Co do tytułów, wiadomo, Polacy wiedzą lepiej 🙂 Literatura to też rozrywka, więc nie ma co marudzić, że loty mogą być wyższę, jeśli nikt nie zechce tego czytać. Może właśnie trafianie do szerokich rzesz odbiorców wpłynie na rozwój czytelnictwa…

    1. Mam wrażenie, że tutaj zabrakło pomysłu na zgrabne przekształcenie tytułu na jakąś polską wersję.

      Pewnie, że literatura pełni też funkcję rozrywkową. Rzekłabym, że nawet głównie rozrywkową. I ja nie mam nic przeciwko temu, szczególnie, gdy ta rozrywka jest serwowana na dobrym poziomie 🙂

Usuwane są wszelkie komentarze wulgarne, a także reklamy. Zdobądź się na odwagę podpisania swej wypowiedzi.

