Lans wieczorową porą


Muszę się pochwalić, bo grozi mi – znowu! – pęknięcie 😉 Dzięki znajomemu z Lektur Reportera mam dzisiaj wieczorem okazję uczestniczyć w przedpremierowym spektaklu „Zrób sobie raj”, który to spektakl powstał na podstawie książki – autorstwa Mariusza Szczygła – o tym samym tytule. A po spektaklu spiszę swoje odczucia i będziecie mieli je okazje przeczytać na stronie portalu.

Zdjęcie pochodzi ze strony Teatru Studio, fot. Krzysztof Bieliński.

Jak można przeczytać na stronie TeatruInstytut Reportażu  i  Teatr Studio zjednoczyły siły, aby na scenie opowiadać o świecie prawdziwym. Nie chcemy zaludniać sceny wymyślonymi postaciami i pokazywać wymyślonych emocji, wymyślonej miłości czy wymyślonej  śmierci. Reportaż  wynaleziono  po  to,  żeby  jak  najwięcej  ludzi  rozumiało innych ludzi. Wierzymy, że jeśli teatr sięgnie po literaturę faktu, pomoże nam lepiej zrozumieć świat. Spektakl na podstawie książki Mariusza Szczygła to opowieść o Czechach współczesnych, Bogu i wierze, ale o wierze, której nie ma. To historia ludzi, którzy wierzą, że nie wierzą. Mariusz Szczygieł pyta: „jak się Państwu żyje bez Boga?”. W Polsce to pytanie niewyobrażalne, w Czechach ? oczyszczające. Świadomość totalnej autokreacji. Budowania swojego świata, tworzenia swojego otoczenia. Bez ograniczeń, bez obaw, bez strachu przed omnipotencją.  Bez  strachu,  czyli  na  luzie.  Taka  będzie  ta  sztuka. Na  luzie, niewymuszona, podpatrzona, czeska. Bo czy w Boga trzeba wierzyć? Czy musimy sobie zadawać pytania ostateczne? Czy nie lepiej po prostu napić się piwa? Czy nie lepiej mieć niespodziankę? Grupa bohaterów czeka. A my z nimi. Z humorem, bo humor jest najważniejszy. W końcu jesteśmy w Czechach?

Ja już nie mogę się doczekać, a na kolejne spektakle zapraszam miłośników reportażu, którzy będą akurat w okolicy 🙂

5 thoughts on “Lans wieczorową porą

  1. Ależ Ci zazdroszczę! 😀 Akurat dzisiaj czytałam o tym spekataklu w jakimś czasopiśmie i pomyślała, że to świetna naprawdę świetna sprawa, że ktoś postanowił przenieść tę świetną książkę na deski teatru. To pozostaje mi tylko życzyć udanego wieczoru.

    1. Katrusa – pomysł faktycznie jest nietypowy i interesujący. Wykonanie było hm… dziwne, momentami podobało mi się, momentami nie rozumiałam o co chodzi 😉 Będzie notka z wrażeniami pewnie już na dniach. Pewnie trochę ten spektakl będzie na afiszu, więc jak Ci sie uda zorganizować wyjazd, to możesz go zobaczyć 🙂

  2. Cholibka, obudziłaś we mnie gnoma zazdrośnika. Ostatnio w Trójce słuchałem pana Mariusza opowiadającego o spektaklach (bo jest chyba jeszcze jeden projekt), na podstawie jego reportaży.

    1. Bazyl – hehehehe, gnom zazdrośnik, fajnie ;D Co do spektaklu – jak pisałam wyżej – mam mieszane uczucia, ale o tym już niedługo. Ale pomysł przeniesienia reportażu na scenę sam w sobie jest ciekawy.

      ZWL – nie do końca tak to odebrałam, jak Ania, ale częściowo jesteśmy zgodne. Mnie się niektóre rzeczy podobały, wszystko opiszę 🙂

Usuwane są wszelkie komentarze wulgarne, a także reklamy. Zdobądź się na odwagę podpisania swej wypowiedzi.

