„Wilczyca z Francji” Maurice Druon


Wydawnictwo: Otwarte, 2011

Oprawa: twarda

Liczba stron: 406

Moja ocena: 5,5/6

Ocena wciągnięcia: 5,5/6

5 tom cyklu „Królowie przeklęci”

*****

Po śmierci kolejnego z potomków przeklętego przez Templariuszy króla Filipa Pięknego przenosimy się z Francji do Anglii. Tutaj natykamy się na jego córkę – Izabelę, poślubioną królowi Anglii. Pechowo, Edward II zdecydowanie woli miłować mężczyzn, niż kobiety. A na dodatek wybiera ukochanych pechowo – manipulują nim, przejmują rządy nad krajem, uprzykrzają życie królowej – szykanami, kradzieżami, drwiną i intrygą. Wieści o postępkach króla i jego ukochanego zataczają coraz większe kręgi, powodują niezadowolenie społeczne i bunty.

A królowa postanawia wyrwać się z tego otoczenia, boi się o swoje życie. Dzięki pomocy przyjaciół trafia do Francji, gdzie szuka pomocy u swojego brata – kolejnego króla z przeklętego rodu – Karola IV. Izabela ma jednak tyle samo zwolenników, co przeciwników, którzy starają się uniemożliwić jej rozstanie z Edwardem, czy przejęcie władzy przez jej młodego syna.

Po stronie królowej Izabeli stoi zbieg z Tower – lord Mortimer. Pomaga i udziela się na tyle intensywnie w jej obronie, że zwraca na siebie uwagę Izabeli. Czy ta, która swym oskarżeniem przyczyniła się do uwięzienia bratowych za cudzołóstwo, teraz sama spróbuje tego, co znaczy miłość duchowa i cielesna z tym, kto nie jest jej poślubiony?

Isabela z Mortimerem zbierają zarówno we Francji, jak i w Anglii popleczników, ich armia rośnie. W końcu decydują się płynąć do Anglii, ich celem jest zmiana króla, usunięcie faworytów i przywrócenie spokoju w kraju. Czy uda im się wykonać plany? Jakie będą koszty tej wyprawy i przewrotu? Co się stanie z bohaterami tej książki?

Kolejny raz (to już musi być nudne przy czytaniu moich zachwytów) mamy w tej niedługiej powieści mistrzostwo intryg i charakterów. Wyrachowana wojna, morderstwa, wręcz kaźnie. Śmieszność króla Edwarda, który sprowokowany przez faworyta pisze listy jako zdradzony i rozdrażniony kochanek. Żeby on te listy pisał do Izabeli, ale nie, pisze je do jej brata-króla, do papieża, do książąt, do całej rodziny i prawie wszystkich głów koronowanych Europy. Robi z siebie pośmiewisko i niczego właściwie mu to nie daje. Wyrachowanie Izabeli połączone z pierwszy raz w życiu doświadczaną miłością. Wielotygodniowe konanie Walezjusza, w ciągu którego robi rachunek sumienia i żałuje spowodowania śmierci swojego największego wroga – Marigny’ego. Złość, zraniona duma i złamane serce Guccia, gdy Maria odmówiła mu ostateczne i siebie, i – na długie lata – syna. Tyle się dzieje w tym piątym tomie, że pozostaje tylko mieć nadzieję, że Wydawnictwo Otwarte zdecyduje się na szybkie wydanie dwóch ostatnich tomów tego cyklu.

Druon daje przykład wszystkim piszącym w beletryzowany sposób o historii, jakiejkolwiek historii. Tak dobrze napisane książki historyczne, tak barwne, tak rzeczywiste byłyby świetnym sposobem do poznawania tego, co działo się kiedyś i powodowało rozwój lub upadek krajów, możnych, rodów. Język jest przystępny, ale dostosowany w pewnej części do epoki, w której dzieje się akcja książki. Bohaterowie są jak z krwi i kości, a akcja dzieje się w taki sposób, że ma się wrażenie, że jest się z bohaterami w tej samej komnacie. Piąty tom nadal trzyma poziom całego cyklu, jest tak samo dobry jak pierwsze cztery tomy.

Polecam wszystkim miłośnikom historii i nie tylko. Historia w takim wydaniu jest chyba do polubienia przez każdego!

Tom 1: „Król z żelaza”

Tom 2: „Zamordowana królowa”

Tom 3: „Trucizna królewska”

Tom 4: „Prawo mężczyzn” 

Książkę otrzymałam do recenzji od portalu nakanapie.pl

PS. Cisza była, co nie? Wyjechałam na spotkanie robocze, gdzie okazało się, że czas mamy tylko na pracę, spanie i jedzenie. Strasznie męczące. Ale już jestem w domu i wracam do normy. W drodze przeczytałam 2 książki, więc recenzje już niedługo.

14 thoughts on “„Wilczyca z Francji” Maurice Druon

  1. Witaj w domu:)
    Mnie do tego cyklu przekonywać nie musisz. Mam tylko jedną uwago-prośbę. Gdybyś pisała, który to tom cyklu, mnie leniuchowi byłoby łatwiej. A tak – musiałam wejść w biblionetkę, poszukać, sprawdzić. Ty wiesz, ile to klików??? 🙂

  2. Dodam, że chodzi mi o pisanie tego numeru w topce, bo potem jest, ale ja chciałam wiedzieć na początku i zanim przeczytałam całość Twojego tekstu, najpierw szukałam nr tomu:)

    1. 🙂

      Co do tomu – faktycznie, zapomniało mi się, a przeważnie staram się o tym pisać, szczególnie przy czymś dłuższym niż 3 tomy :/ Ale to ze zmęczenia jeszcze. Teraz już jest info u góry + linki do poprzednich recenzji pod tekstem. Full wypas 😀

      Teraz będę miała przerwę, bo ostatnich dwóch tomów jeszcze niet 😉

  3. No! Pięknie jest:)
    Ja dla własnej wygody niektóre cykle dodałam do etykiet i wrzuciłam je na sam dół bloga. Ale to wiem tylko ja i Ci, którym się chce cały blog obejrzeć;) Wszystkich cykli i serii tam nie ma, ale już sporo jest. Żeby wszystko uzupełnić, musiałabym nic innego nie robić przez dwa dni. Nie chce mi się.
    Dobra, idę poczytać.

  4. A ja po raz kolejny podpisuję się obydwoma łapkami pod Twoją recenzją. Jedna z najlepszych książek historycznych jakie kiedykolwiek czytałam.
    I pomimo, że okładki całkiem nie w moim stylu to coraz bardziej się łamię i chyba sobie jednak cały cykl zafunduję z jakiejś okazji – a na razie przy kolejnej wizycie w bibliotece po raz kolejny pewnie sobie pożyczę…

  5. Bardzo szybko wydają kolejne tomy – pierwszy był, aż sprawdziłam, w 2010 a to już piąty! 🙂 Muszę sobie sprawić tę serię, bo bardzo lubię czytać książki, które opowiadają we wciągający sposób o autentycznych postaciach znanych z historii 🙂

  6. Niesamowicie intrygujesz mnie swoimi recenzjami na temat tej serii. Historia w takiej postaci na pewno jest ciekawsza niż lekcje w szkole 🙂

    I witaj z powrotem;)

Usuwane są wszelkie komentarze wulgarne, a także reklamy. Zdobądź się na odwagę podpisania swej wypowiedzi.

